Introduktion ILCA

Så här började det…

År 1969 fick amerikanen Bruce Kirby idén att konstruera en enkel standardjolle som
skulle se exakt likadan ut över hela världen och inga ändringar skulle tillåtas. Den
skulle vara rolig att segla både för nybörjaren och experten. Den skulle ge ägaren
mycket tid på vattnet med ett minimalt underhåll.
 
Det tog två år att utveckla Lasern och därefter kom succén på en gång. För
kappseglarna blev Lasern snabbt känd som den enda riktigt strikta entypsbåten. Där
enbart seglarens skicklighet avgör vem som kommer först i mål.
 
LaserPerformance hade monopol på produktion av Lasern fram till 2021 när klassen
bytte namn till ILCA (LaserPerformance har ensamrätt till namnet Laser). De tre
klasserna bytte också namn från Standard, Radial och 4.7 till ILCA 7, ILCA 6 och
ILCA 4. Mer än 230.000 ILCA/Laserjollar finns nu över hela världen. De har alla
likadana skrov, riggar och beslag. Trots övergången från Laser till ILCA är
kvalitetskontrollen av båtar och segel mycket noggrann.
 
I Sverige har båten sålts sedan tidigt 70-tal och vi var även tidiga med ett eget
klassförbund. Sverige är ett ILCA/Lasertätt land och svenska seglare har stått sig och
står sig bra i internationell konkurrens.
 
Oavsett om man vill kappsegling på högsta nivå eller ha en badbåt vid sommarstugan,
så passar en ILCA/Laser både ungdom och vuxna. Det är en enmansjolle som man
kan utvecklas i. ILCA/Lasern är enkel att hantera, vikten på 59 kg och den delbara
masten gör att man lätt surrar och tar med båten på takräcket till bilen. Om man är van
tar det bara 5 minuter att rigga en Laser. En praktisk och lätt sjösättningskärra och ett
kapell över däcket kompletterar utrustningen.
 
Det är inte många tampar att hålla reda på i en ILCA/Laser. Det enda seglaren
behöver trimma är mastens böjning (med kicktaljan) och seglets buk (med bomuthal
och cunningham). Sedan några år tillbaka introducerades två stycken “Power packs”
till ILCA/Lasern. “Power pack” och “Power kick” ersätter äldre generationers
“bomuthal/cunningham” och “kicktalja”. Resultatet av förändringarna är ännu lättare
trimegenskaper.
 
ILCA 4/Laser 4.7 – En växande juniorklass
Den mindre riggen för de lättare seglarna har 4,7 m² segel. Riggen passar även de lite
yngre seglarna och utgör ett roligt alternativ till de som växer ur Optimistjollen.  ILCA 4/Laser 4,7-rigg har kortare undermast och mindre segel. I övrigt är allt detsamma. Att skifta rigg tar bara några minuter.
 
ILCA 4/Laser 4.7 är en stor klass internationellt och fortsätter att växa. Även i Sverige
ser vi en tillväxt i klassen och hoppas att den ska bli det naturliga valet efter
Optimisten. Från och med 2016 är ILCA 4/Laser 4.7 en rekommenderad juniorbåt av
Svenska Seglarförbundet och finns med vid de årliga JSM-seglingarna.
 

ILCA 6/Laser Radial

Riggen med det något större seglet, jämfört med ILCA 4, har ett radialskuret segel på
5,7 m² till skillnad från ILCA 7/standardseglets – 7 m². Både juniormästerskap och
mastertävlingar visar allt större fält av ILCA 6/Laser radial. Flera masterseglare byter
till ILCA 6/Radial, förvånade över fart och framgång trots det mindre seglet. ILCA
6/Radial är rekommenderad juniorbåt av Svenska Seglarförbundet och finns med vid
de årliga JSM-seglingarna. Den utgör även OS-klass för damer.

 

ILCA 7/Laser Standard

Det större seglet på 7 m² är utmanande för alla, oavsett om man seglar hemma i viken eller deltar på OS. Naturligtvis är även denna klass rekommenderad av Svenska
Seglarförbundet som juniorbåt.